Monday 8 September 2014

Remember Past : Tutup Tingkap Yok? Parit Karjo,Radio dan Kelapa Sawit

Assalamualaikum..

Hihi, Nieneiy ingat nak letak cerita kat sini pasal apa yang nieneiy rasa,teringat..
saje nak kongsikan kat sini..

'tadi,masa tengah tutup tingkap bilik,time2 karen xde ni,teringat aku kat kartun Kampung Boy,
ala.. xkan x tau kartun Kampung Boy kot?
kartun yang Dato Lat lukis tu?

hihi,aku suka dok kampung,dari duduk kat taman perumahan yang kiri konkrit,kanan konkrit,
dan gaya hidup aku yang agak 'terkongkong' ni, aku pernah stress gila sebab balik skola asyik dok macam org bodoh xde aktiviti lain nak buat selain buku dan tv..sampai sakit2 kakakakahkah..Pftt
tapi tu dulu lah,sejak abang akak aku belikan cik lappy dan mr.printer bersama mrs.Astro dan Cik Oven..
Hidup aku da ada makne : Masak-masak..

Alamak jauh nye aku bebel..
balik tadi.
kampung,yup,kampung

dulu aku ada kampung kat Parit Karjo.. best Parit Karjo Bagi aku

tapi yg x best nye jalan nak masuk tu,kampung aku kat Seri menanti..
tu tanah Arwah nyayi(nenek bahasa jawa) rumah tu nyayi aku diri kan tiang masa dalam pantang,
kuat nyayi,sayang nyayi,rindu nyayi.. :')

nanty kalau maghrib,tutp tingkap,yang plik kat umah tu, punyalah besar, rumah atas tu 
(ada rumah atas,rumah  bawah,rumah atas kalau ruang tamu boleh solat jemaah lebih
15 orang)

rumah tu besar,jalan masuk boleh lalu dua jalan,tengah2 ada taman bunga,tepi2 path masuk tu ad bunga2 cinta (ecehh bunga jarum ngan bunga kuning tu je)
ada dua pokok manggis ngan rambutan jadi body guard depan path masuk, rumah xde pagar sebab klo ad pagar bankkrupt Nyayi nak pagar tanah tu,kiki,kat belakang umah nyayi ada kolam ikan dengan kebun buah,lain2 semua kelapa sawit nyayi, blakang sikit ad reban lembu(reban?)
ada jugak reban ayam kat tempat pokok ciku,hohoho,Waaaa aku Rindu kampung :'(


maafkan la lukisan yang dibuat guna paint ni,kukukukuh..

bila malam,rumah ni tenang je..(tenang? more like eerie je,klo xde abg didi ngan abg iran)
rumah ni xde tv,jadi ada radio je kat sebelah tingkap rumah bawah,arwah yayi(atok) slalu duduk kat tingkap depan tandas,bawah jam kepala rusa, 
radio besar mcm tv 42' hahahaha,zaman dulu la katakan, time 2002 ke 2003 cmtu, siap ada koleksi2 lagu2 tape arwah Pak ucu kat tepi tu,rase mcm kat kedai muzik :)

time dulu, Umah mmg xde kereta, ada basikal, ngan motor RXZ je..
ingat lagi time abah bawak naik motor tu,mesti nak ddk kat tangki, gy kedai depan parit karjo tu
rindu la!!!

tapi sekarang,semua tu da xde,
rumah tu,
dah xde,
Tanah tu
da xde,

nyayi,yayi,pak ucu da xde lagi da,
abang iran,abg impung,abg didi,
kak jai,kak nani
semua da tak ddk situ lgy,da x dtng singgah lagi,

Lembu da xde,ayam da xde,

pokok2 guard tu.. da xde..
Rxz pak ucu pon da xde,
yang tinggal
rumah buruk,yg da xde bumbung tu je..

aku rinduu tempat tu,kenangan aku,
mintak2 satu hari nanty,makcik2 atau pakcik2 aku bersihkan tempat tu balik,
hidupkan dia balik macam frankstein huhuhu,

AMIN'

                                                                  
                                                                                              

No comments:

Post a Comment